Skip to content

Øvepausen

Her ser vi stort på det, der er skrevet med småt.
Meget er for stort, men intet er for småt.


Orkester-info 

  Den 1. april 2017

Det er desværre ikke lykkedes at skabe et politisk flertal for at få øget det samlede budget i det nuværende forsvarsforlig, så de fremtidige store investeringer i Flyvevåbnet, skal derfor findes indenfor den nuværende beløbsramme, og det vil skabe følgevirkninger ud i alle hjørner af de enkelte Wings.

AGENDA:

Ledelsen for ATW-Aalborg ser sig derfor nødsaget til at foretage visse ændringer og introducere nye tiltag.

Det er årsagen til denne henvendelse, som den nye bestyrelse for musikforeningen modtager dags dato. Det er en opfordring om aktiv medvirken til at den samlede budgetramme kan overholdes.

I henvendelsen perspektiverer personaleafdelingen i samarbejde med den økonomiansvarlige nogle eksempler på tiltag, hvor musikerne i AALBRA kan tænkes at være medvirkende til at strække stationens udgifter.

Det er et direkte krav fra stationen, at musikerne hver især lægger mindst 3 timers frivilligt arbejde om ugen. Man har udregnet, at 3 timer om ugen x 25 mand svarer til 2 hele årslønninger, som dermed kan spares på stationens trængte budget.

Man har dog ikke tænkt sig at uddanne musikere til piloter eller til andre specialuddannelser, – det ville kræve store udgifter, som aldrig tjener sig ind.

Man har udelukkende fokuseret på arbejdsopgaver, som umiddelbart kan give en indtjening ved at spare en nuværende lønudgift og/eller effektivere en bestående funktion.

Eksempler på musikernes indsatsområder kunne være:

Afløsning i Hovedvagten. Kravene i dette indsatsområde er:

Man må ikke være rød/grøn farveblind. Der er dog ikke noget krav om evner i forhold til tids-koordinering vedr. sammenhængen mellem “rødt lys / bom ned” og “grønt lys / bom op”.

Hovedansvarlig spytbakke-materielmester.

Her er der tale om en helt nyopslået stilling. Den går ud på at genindføre fortidens spytbakker, så det voldsomme og kostbare overforbrug af savleklude kan udfases. Spytbakke-materielmesteren får til ansvar at påse, at musikerne rammer den udleverede spytbakke, og at udpege et spytbakke-soigneringsteam.

Servicefunktioner hos “Forsvarets Dag.”

Her foretrækkes personer med udprægede diplomatiske færdigheder, som både kan gå stille med dørene og lukke dem efter sig, så “Forsvarets Dag” kan arbejde uforstyrret og dermed mere effektivt.

Denne aktivitet kommer primært til at foregå på mandage, hvor LUFTMATROSERNE dyrker deres kursusaktiviteter.

Bestyrelsen for musikforeningen er vidende om, at nogle arbejdsområder kan være mere tiltrækkende end andre, derfor fordeles opgaverne efter først til mølle princippet, ved tilmelding via hjemmesidens kontaktformular.


Ny service i Hovedvagten

VAGT

Den 1. april 2016

Flyvestation Aalborg har i de seneste år haft en stor udfordring med de stadigt strammere budgetter. Samtidig med at aktivitetsniveauet øges på alle parametre, har det ført til urimelige nedskæringer på de bløde værdier i hele organisationen.

I en presset situation opstår undertiden løsninger, som man ellers aldrig ville have overvejet.
Man har registreret at post- og varelevering, Forsvarets Dag, fastansat militært og civilt personale, samt servicemedarbejdere og reparatører i eksterne virksomheder m.fl., hver dag passerer i meget stort antal forbi den lille vagtbygning i Hovedvagten (se foto).

Det har givet flyvestationen inspiration til en ekstra indtægt. Man har i nattens løb indrettet en pølsevogn i den ene ende af vagtbygningen, så den står klar til den 1. april. Så for fremtiden, kan man købe en drive-in hotdog og en flyversjus ved ruden i vagtbygningen.
Man forventer sig en høj omsætning og et godt provenue. Og som en bonusgevinst forventer man færre påkørsler af bommen i forbindelse med at alle nu automatisk vil gøre holdt ved ruden.

Bemærk! Dette tiltag er desværre blevet udsat på ubestemt tid, da alle sikkerhedsmedarbejdere først skal gennemgå det obligatoriske hygiejnekursus.


Bedre lyd

Den 1. april 2015

En lille dims, som kan forbedre intonationen i blæseinstrumenter, bliver i dag afprøvet i nogle af vore musikinstrumenter.

Det drejer sig om en frekvensmodulator i mikrostørrelse, som er blevet tilovers i forbindelse med den seneste opdatering af computersystemerne på F-16.

Efter montering vil instrumenterne altid stemme, og ydermere kan man programmere vanskelige passager ind i frekvensmodulatoren, – så forkerte toner er herefter passé.

Og indbygningen kan foretages så den ikke kan ses på instrumentet. Vi forventer os meget af denne ombygning, – også forretningsmæssigt med salg og rådgivning til andre orkestre.

~

Uddybning af denne artikel, som
blev bragt på forsiden af vort site den 1-4-2011 har desværre vist sig nødvendig. 

Det har efterfølgende vist sig, at den omtalte frekvensmodulator fra F-16, desværre har en funktionsfejl, der kan resultere i uhensigtsmæssige
høje lyde i retning af efterbrænderknald. 

Vi har valgt ikke af fortsætte med disse forsøg. I stedet tester vi en teori, der lover renere toner hvis man anvender et middel baseret på ensym-nano-bio-gen-teknologi til rengøring af mundstykke og blæserør.

Denne plads er reserveret til en soap-opera om en bestyrelse for en fiktiv musikforening.

Redaktørens tanker om en arbejdstitel:

De gode viljer slår til igen
eller
Up against the wind
eller
Sisyfosprojektet

Inspirationen har vist sig at være overvældende, men de indsamlede kildedata er endnu ikke verificerede.
Materialet er underkastet et kritisk og gennemgribende redaktionelt arbejde.
Indtil videre er projektet lagt nederst i bakken med hastesager.


“Brass playing is easy, once you´ve got the basics right” – Steven Mead



Ny kongelig affære…?
Nu vender Samuel de royale ryggen…
Og blæser dem et stykke…

Samuel spiller fanfare i Marselisborg havn, mens prinsgemalen og kronprinsen bivåner.
Fotograf Per Heegaard snuppede det sjove billede.


Korpsfiksert

(betyder ikke kropsfikseret på dansk)

Norsk TV sendte i foråret noget så sjældent som en serie i 8 afsnit om et brassband, der arbejder på at komme helt til tops.
Hvert afsnit var af 40 minutters varighed.
Der er mulighed for at se udsendelserne via internettet. Første afsnit kan ses ved at klikke her.


Bjarne Carstensen har ladet sig afhorne

Eftersom det ikke er kutyme at fremhæve hverken nye eller afgående musikere i aalbra, så lad dette være undtagelsen.

Bjarne Carstensen har valgt at stoppe som aktiv i aalbra, selvom orkesteret stadig har en meget stor plads i hans hjerte.
Det der har gjort udslaget for Bjarnes valg, er den sidste tids tiltagende tumlerier med helbredet.

Bjarne var orkestrets første dirigent, og fungerede som sådan i otte år.
Senere har Bjarne været dirigentafløser, instruktør på instrumentalundervisning, og aktiv solohornist i orkestret.

Bjarne har et godt øre for musikken, og det har været en medvirkende årsag til, at han i 2009 modtog det kærlige kram, som “Unoden” jo egentlig er.

For sagen er – Bjarne hører alt – og kommenterer det også gerne – så vi lige kan få rettet fejlene, inden de bliver for gamle og fastgroede.
Bjarne har aldrig brugt at promovere sig selv, men har derimod en enestående evne til at støtte, og samtidig også give god plads til andre.

Jeg (Hans) har i præcis fem år haft det privilegium at have Bjarne som “wingman”, og de år er simpelthen fløjet afsted.

Jeg ville ønske, at der startede en ny fem-års periode næste onsdag.


“Das Horn ist die Seele des Orchesters”, sagte der berühmte Komponist Robert Schumann


Metronomer – takt eller utakt! 

To tomme dåser kan hjælpe til med at holde takten! Se selv:   KLIK KLIK KLIK KLIK


Sidste nyt – udsigt til medaljer til musikerne i AALBRA
Efter den veloverståede parade for de udsendte til Mali, kom oberst Karsten Fledelius Jensen hen for at takke orkesteret for dets indsats.
Herunder fortalte han om en tilsvarende parade i samme flotte opsætning, som han havde deltaget i dagen forinden i Karup.
Problemet var bare, at i Karup var der desværre ingen musikledsagelse, og det gjorde en væsentlig forskel på helhedsindtrykket, udtalte han.

Webmaster spurgte, om obersten virkelig mente, at vores orkester havde været med til at gøre en væsentlig forskel, – og det kunne han bekræfte.
Så er det måske lige før, at musikerne står til at få en medalje, når vi også er med til at gøre en forskel, spurgte nu den ivrige webmaster igen.
Ja, naturligvis, svarede obersten. Med flødeskum på toppen.


Mangler du et nodeskrivningsprogram?
Der findes et godt alternativ til Sibelius og andre nodeskrivningsprogrammer.
Et program som i øvrigt er gratis. Find det her:
http://musescore.org/da


Hvordan man spiller på valdhorn er sommetider en udfordring at forklare
På valdhornet er et C nemlig et G hvis du er i F – og det er du, hvis du spiller valdhorn.
Og hvis man spiller et E er det et A på klaveret, fordi klaveret er i C, og hornet som nævnt er i F.
Men hvis man spiller E, når musikken er skrevet i D, skal man faktisk spille et G som er et C på klaveret.
De fleste valdhorn er dobbelthorn. Som regel sammenbygger man et F-horn og et Bb-horn, men andre kombinationer forekommer.
Fælles for de fleste hornister er, at noderne læses som var de skrevet i F – også selvom man spiller på Bb-hornssiden eller på et single Bb-horn, – så læses noden alligevel som om den er noteret i F.
Noderne der skrevet i Es – som de altid er til horngruppen i brass bandet – spilles ofte på Bb-hornet, noden læses som var den i F, og transponeres ned til Es. Og fordi noden læses som F, skal der kun ændres 2 fortegn, og ikke 3 som man umiddelbart kunne tro.
Så er det hele meget enklere.


Vil du læse artikler om musikteori?
Så finder du relevante sager her:
http://www.musikipedia.dk/


Brass alloy is made from a combination of Copper and Zinc. The more copper you add, the redder the brass color is. Cartridge brass (what we commonly refer to as yellow brass and the same composition as the old rifle cartridges) is about 70% copper, 30% zinc

Nickel Silver (occasionally referred to as German Silver in the older books) is regular brass with about 17% pure Nickel.

Brass has an interesting property: For those not used to thinking metallurgically (sp?), these metals are mixed and dissolve into each other like sugar dissolves into water, not like chlorine combines with sodium to give us table salt. They can be separated using physical, not chemical means. “Red Rot” is what you get when the zinc comes out, Green hands is what you get when the copper comes out. It all leads to pitting.
There are literally hundreds of ways of combining this alloy, leading to an industrial standardization code. This code classifies brass by its tensile strength, not hardness.

Higher Copper content leads to a softer alloy, usually characterized by musicians as “warmer.”

Higher Zinc content leads to a more robust alloy. There is no consistent characterization by musicians that I have heard.

Nickel is a brittle metal and added to brass produces a disproportionate increase in tensile strength. This is why many craftsmen HATE to work with it; it requires more work and frequent annealing. It is frequently characterized as “bright.”

And speaking of annealing, the rigidity that is left in the instrument has as great of an effect on the tonal characteristics of the instrument as the actual alloy used.

Bronze is a completely different animal in function although it is remarkably similar in composition.


Quote from Sir Simon Rattle
“Actually you never eyeball a horn player. That’s one of the real rules. You just don’t. They’re stuntmen. You don’t eyeball stuntmen just before they’re about to go near death. That’s really true. You also never tell a horn player you played beautifully last time just before a concert. You see that look. They look at you and they’re always thinking, I could die now. And you know there’s something else behind the eyes. That’s really a truth. And so you have to let them do their very difficult thing without too much disturbing.”


Rehearsal etiquette doesn’t seem to get much press, so I’m wondering if we ought to give it some. Here we go…
Don’t sit there and wiggle your valves or keys, or if you’re a percussionist, play with the toys.
There is no need to talk. The only ones in an ensemble that should be talking are the conductor and the principals. If you have a question, ask the principal first, and if the answer is not forthcoming, the principal will address the conductor. Believe it or not, there is a hierarchy that should be respected. There is plenty of time to socialize before and after the rehearsal.
Turn your **** cellphone off, or put it on silent. There is nothing more irritating than a cellphone playing the Macarena in the middle of rehearsal.
Practice at home.
If the conductor stops conducting, that is your cue to stop playing. It is not your cue to start practicing, and it most certainly is not your cue to start talking.
If your colleague makes a mistake, don’t laugh, snicker, giggle, snort, guffaw, make a joke, or anything. Trust that your colleague is well aware that there was a mistake, and they will do everything in their power to not make the same mistake again.
You can only sightread a piece of music once. After that, you are expected to be able to play the piece. Coming to rehearsal unprepared wastes time, and delays the progress of the ensemble.
Don’t argue minutiae. When the conductor asks you to play softer or louder, don’t quibble over how much louder mf is than mp. Or the other way around. Dynamics are relative. Just do it.
If your colleague is working something out, don’t play along unless invited to do so.
If you are a soloist, never address the ensemble with other than a greeting, salutation, or a thank you. Direct your observations, concerns, or suggestions to the conductor.
Watch your mouth during breaks. Musicians are a temperamental bunch, this writer included. If you don’t watch your mouth, that gig might be your last. It doesn’t matter how good you are if you don’t practice selective judgement in the expression of your thoughts. Remember what Thumper’s mother told him…”if you can’t say something nice, don’t say nothing at all.”
Until you are given permission by your conductor, you are not on a first-name basis. Maestro, Mr, Mrs, Ms, sir, m’am, or madam is far more desirable until you have established a relationship that will support something less formal.
Don’t show up to rehearsal looking like a bag of rags. Don’t wear a hat, and for God’s sake don’t wear it backwards. If you look professional, you are far more likely to act professional.
Unless you are really good at politics, stay away from the board of directors. Get really good at politics so you don’t have to avoid the board of directors.
Questions, comments, insults, or rebuttals are invited.