Skip to content

Middelalderen (500-1400)

Med Romerrigets fald forsvandt bronze instrumenterne, men gennem biblen fik de fleste en forestilling om læbeblæse-/messinginstrumenter,  i den latinske bibel benævnt TUBA, en betegnelse der overførtes til alle læbeblæseinstrumenter.

tapet

 

Fig. 22   HORN VIST PÅ BAYEUX TAPETET fra 1066.
Hornet kalder Wilhelm erobreren til bords.

 

26-a-chanson-de-roland[1]

 

Fig. 23  ROLANDSKVADET.
I Rolandskvadet, et fransk heltedigt fra omkring år 1100, fortælles om helten Rolands horn OLIFANT (oldfransk: elefant), der gav navn til drikke- og blæsehorn af elfenben. 

 

 

Fig. 24  OLIFANT
Olifanten var et tegn på bærerens høje rang, og var derfor kunstfærdigt udskåret, og ofte beslået med ædle metaller.

 

MIDDELALDER ENGEL

Fig. 25  TUBASPILLENDE ENGEL fra katedralen i Saint-Lazare, det 13.århundrede.
På bibelillustrationer fra den tidlige middelalder optræder horn af meget forskellig størrelse. De største horn har næppe været dyrehorn, men har været lavet af kobber eller af træ omviklet med læder.

 

 

Fig. 26   ARABISKE “ANAFIL” – TROMPETER.
Med korstogene skabtes en hel ny forbindelse til østen, og europæerne stiftede nu bekendtskab med arabernes krigsmusik og deres trompeter, den korte BUG og den lange ANAFIL.

 

 hest

Fig. 27  RYTTERE MED TROMPETER, manuskript fra 1237

Fra korstogstiden får vi et stigende antal rapporter om trompeters tilstedeværelse f.eks.:

– år 1191 hilses den engelske kong Richard den 1. med lyden af Tubae og Trumpae udenfor byen Acre.

– år 1293 havde den spanske konge af Castillien et ensemble med en anafil, fire trompeurs og fem tamboreros.

– Da den danske kong Erik Menved i 1304 mødte sin svoger, den svenske kong Birger i Fagradal i Sverige, førte kongen pipare, bombare och Trwmbare.

 

 

Fig. 28   TROMPETSPILLENDE HARE fra “Dansefrisen”, kalkmaleri i Ørslev Kirke fra omkring 1350. 

middag

 

Fig. 29   BANQUET FRA MIDDELALDEREN. Fantasi-dyr spiller på tromme og trompeter.

 rid

Fig. 27   TURNERING MED MUSIKERE – anonymt stik fra Østrig, ca. 1420.
Trompeten blev hurtig populær hos ridderklassen, der brugte den som signalinstrument i krig og ved turneringer.

 

I den sene middelalder  opstod 2 forskellige trompet-typer: Den korte Claro eller Clarion (betyder lys, klar), og den næsten 2 meter lange Buisine  (en betegnelse der kom fra den romerske BUCCINA, en generel betegnelse for de romerske militære instrumenter).

clar

 

Fig. 29  DEN KORTE CLARION – med flag.

BUISINE

Fig. 30   DEN LANGE BUISINE – fra Mattio Pagans træsnit: Optog med Dogen fra Venedig.

 

Ligesom den nordiske mytologis Heimdal havde sit horn, fik ærkeenglen Gabriel (der fører de salige sjæle til paradis) en trompet, og man begyndte at afbilde engle der spiller trompet.

DURER

 

Fig. 31  SYV TROMPETER GIVES TIL ENGLENE PÅ DOMMEDAG.
Træsnit fra 1498 af Albrecht Dürer (1471-1528)

 

 

Artiklen er skrevet af prof. Mogens Andresen – tak for at måtte bringe den.
Mogens Andresen har anvendt materiale fra:
Will Kimball, hvis site “Trombone History Lifeline” varmt kan anbefales
Torben Verner Jensen, der har bidraget med sin viden og skatkiste af billedmateriale
Douglas Yeo www.yeodoug.com indeholder interessante artikler
Mogens Gaardbo, alvidende ekspert i militærmusik
Dick Martz  www.rjmartz.com/horns  masser af informationer om valdhorn
Andrea Van Rij – oversætter
Dirk Arzig www.brasstacks.de fortæller om instrumentmagere og instrumenter